Selectacars

Historiek

Met een voor zijn doel strategisch zeer gunstige ligging aan de Afrikalaan in Gent,
tussen de Dampoort en de haven, behoort het familiebedrijf Selecta Cars
De Swaef tot de grootste in zijn soort in de provincie Oost-Vlaanderen.

De geschiedenis van het bedrijf De Swaef loopt terug tot 1933. Toen verhuisde
René De Swaef, de vader van Lucien, Roger en Herman klik foto, vanuit Erpe bij
Aalst naar de Dendermondsesteenweg in Gent, vlakbij de Dampoort.

Toen in 1940 de oorlog uitbrak bezat René al zes touringcars en vier vrachtwagens
Deze werden spijtig genoeg onmiddellijk opgeëist door het Belgische leger.
"Een geluk bij een ongeluk want direct na de oorlog kreeg hij met zijn
opeisingsbrieven ook voorrang om het rollend materieel aan te kopen dat de
Amerikanen hier hadden achtergelaten.: een bus van de stad Parijs, een bus voor
personenvervoer met aanhangwagen van een stad ergens in Duitsland, en een drietal
trekkers, voorzien van opleggers van het Amerikaanse leger. Zo bezat hij quasi onmiddelijk
een beperkt wagenpark om zijn zaak terug op te starten. Een leuk detail: de trekker-opleggers
werden gebouwd bij carrosier Verleure uit Ieper klik foto. Die voertuigen werden later ingezet voor het vervoer van werklieden die de wereldexpo in '58 hielpen opbouwen te Brussel."

Evolutie

In de eerste jaren na de oorlog beperkten de handelsactiviteiten van het bedrijf dat ondertussen was verhuisd naar de Afrikalaan, zicht quasi uitsluitend tot het vervoer van personen per touringcar, wat de firma Swaef uitstekend deed.

In de loop van de jaren vijftig klik foto slaagde het bedrijf erin om zich te profileren als een echt autocarbedrijf. Selecta Cars, zoals het bedrijf van bij de oprichting heette, bleef uiteindelijk als enig groot carbedrijf in het Gentse over. De taken onder de drie broers-beheerders werden goed verdeeld: Roger volgt de divisie autocars op, Lucien organiseert het onderhoud en de hersteldienst, Herman laat zich in met alles wat transport is.

Groepsvervoer

De Swaef, in 1953 ondergebracht als BVBA, groeide in al die jaren zo snel op het vlak van groot groepsvervoer dat ze een capaciteit van 2000 reizigers aankan. Vertelt Roger niet zonder een tikkeltje fierheid: "In 1962 waren we de eerste die een VIP-car op de markt bracht, met alles erop en eraan. Dat was nog nooit eerder gezien in Gent. Vandaag hebben we er zo drie in dienst, compleet uitgerust met lederen zetels en salons. Tevens rijden we met drie dubbeldekvoertuigen.

Ons park omvat naast de touringcars zestig voertuigen voor werklieden en schooldienstenvervoer. Van die zestig zijn er vijfentwintig uitgerust met een lift. Op een transferbusje voor Zaventem na gaat het stuk voor stuk om drie-of viersterrenuitvoeringen. Tot onze vloot behoort zelfs een luxecar van Van Hool met 99 zitplaatsen voor groot groepsvervoer. Dat moet zowat de grootste zijn die vandaag in Europa rondtoert", zo straalt Roger. Omdat de goedkope vliegtickets het aantal verre busreizen deed dalen, legde Selecta Cars zich nog meer toe op schooldiensten. Elke dag neemt het er een zestigtal voor zijn rekening.